Kommunsektorn är i sin helhet underfinansierad och de närmaste åren ser ut att bli ekonomiskt kärva.
Här i Motala har de styrande partierna gripit sig an verket att reducera kostnadsnivån i verksamheterna i en hastighet som ibland varit snabbare än tanken. Det är dock rimligt att man med de förutsättningar som råder granskar alla verksamheter. Men man har dessvärre glömt att med samma argusögon granska sitt eget fögderi: den politiska verksamheten i sin helhet. Även här finns det möjligheter att reducera kostnaderna, vilket jag i det följande vill belysa.
Enligt kommunallagen måste vi ha en fullmäktigeförsamling med 51 ledamöter. Vi har 57 ledamöter, alltså 6 ledamöter mer än vi måste ha, vilket är tillåtet. Men skall de vara kvar behöver det motiveras.
Vidare stadgas det att kommunen måste ha en styrelse, en valnämnd, ett revisionsorgan samt nämnder i den utsträckning som krävs av annan lagstiftning. Kommunen bestämmer själv hur många ledamöter dessa organ skall ha.
Efter genomgång av relevant lagstiftning framgår att skollagen, socialtjänstlagen, plan-och bygglagen samt miljöbalken alla kräver kommunala nämnder. Anledningen är i första hand att kommunen på dessa områden fattar myndighetsbeslut. Det anges inte något bestämt antal ledamöter, det är upp till kommunen att bestämma.
Med denna faktabakgrund kan vi granska de politiska organen. Tekniska servicenämnden och valnämnden har vardera 5 ledamöter. Kommunrevisionen har 7 ledamöter men skulle kunna minska till 5 ledamöter. Kommunstyrelsen har 11 ledamöter men skulle kunna minska till 9 ledamöter.
Socialnämnden styrs av socialtjänstlagen, bildningsnämnden styrs av skollagen och samhällsbyggnadsnämnden styrs av plan- och bygglagen samt miljöbalken. Dessa tre nämnder har vardera 9 ledamöter men skulle kunna minska till 5 ledamöter vardera.
Skulle en sådan reducering med ett tjugotal politiska uppdrag påverka medborgarna på något sätt? Knappast, medborgaren i gemen vet säkert inte hur många politiker det är som fattar besluten i de olika organen. Det skulle inte heller påverka kommunens personal på något nämnvärt sätt. Däremot skulle det naturligtvis vara kännbart för de politiska partierna som mister intressanta uppdrag för en del medlemmar.
Utöver detta skulle arvoden för hel- och deltidspolitiker kunna frysas på dagens nivå för resten av mandatperioden. Partistöden skulle kunna reduceras. Och bruket av anställda politiska sekreterare kan ifrågasättas i en såpass liten kommun.
Antalet ledamöter i kommunfullmäktige kan inte minskas förrän till nästa mandatperiod, men alla andra ovanstående förslag kan snabbt genomföras om partierna så vill. Och varje tusenlapp som drages in från den politiska överbyggnaden innebär att en annan tusenlapp kan stanna kvar i de kommunala verksamheterna!
Kaj Persson