Ledare Ibland händer det oväntade saker på MVT:s ledarsida, även för ledarskribenten själv. Denna gång handlar det nämligen om något så ovanligt som en recension av en ny låt som är specialskriven för Vätternrundan. Passande på just denna Cykelns dag, kan det tyckas.

Det är någonting väldigt speciellt med musik. Den kan beröra oss, den kan peppa oss, den kan göra oss lycklig, den kan få oss att gråta och göra oss deprimerade. Musiken kan också vara rent magisk och förändra världen, i både stort och smått.

I varje backe upp, i varje backe ner, vi gör det tillsammans. Det är ett av kärnbudskapen i Vätternrundans nya låt ”Oslagbara”, som håller en hög kvalitet. Åtminstone för en lekman, som årligen följer de för kompositören Jonas Thander näraliggande tävlingarna Melodifestivalen och Eurovision Song Contest. Hur en kunnig kritiker skulle formulera sig får läsaren ta del av på andra platser.

Låten kommer inte att tilltala alla lyssnare, men det kommer faktiskt att kvitta. Karaktären är modernt mellopoppig med dynamik. Intrycket är drömmande och harmoniskt, samtidigt som refrängen är kraftfull och ger en inspirerande känsla. Det är mycket troligt att många, många människor kommer att ha väldigt positiva upplevelser förknippade med låten framöver.

Det är också en styrka för låten att den redan från start befinner sig i ett visst sammanhang. En intressant aspekt på den så individuella tävlingen är att texten lyfter fram gemenskapen i upplevelsen. Det handlar inte bara om individer som överträffar sig själva och presterar underverk, det finns också en gemenskap däromkring.

Musikvideon är därtill klart godkänd, vilket också kan bidra positivt till den önskade virala spridningen på nätet. Äktheten i bilderna från Vätternrundan bidrar med stämning och energi som just sätter låten i en kontext.

Det finns många olika temadagar under året, av både återkommande och tillfällig karaktär. I dag är det exempelvis Cykelns dag, passande nog med tanke på det valda temat för ledaren. Enligt branschföreningen Cykelbranschen som ligger bakom initiativet är syftet att ”framhålla cykeln som ett roligt, miljövänligt och hälsosamt transportmedel”.

En god gärning kanske den godtrogne spontant tänker, men det handlar om mer än så. Att just en intresseorganisation på detta sätt ligger bakom en särskild dag eller ett visst evenemang är inget ovanligt. Likväl är det något man måste förhålla sig till som konsument och medborgare.

Marknadsföring är generellt ingenting negativt, men mottagaren ska vara medveten om att avsändaren trots det allmänt formulerade budskapet kan vara kommersiell och ha särintressen. Ett budskap som till synes är objektivt korrekt och positivt kan leda till fördelar för vissa aktörer. Det är inget konstigt eller felaktigt i sig, men ändå värt att reflektera över.

I dag är det för övrigt också chokladbollens dag. Det är också värt att uppmärksamma, oavsett vem avsändaren till budskapet är. Smaklig spis!