Omodernt klassa barn som för tjocka eller smala

På lågstadiet är det en av skolsjuksköterskans arbetsuppgifter att väga och mäta alla elever för att på så sätt systematiskt kunna föra in varje enskild elev i en normtabell.

Skolsjuksköterskorna borde ägna sig åt viktigare saker än att skapa åtgärdsprogram för barn som är för korta eller långa, smala eller tjocka anser signaturen Sommarblomman.

Skolsjuksköterskorna borde ägna sig åt viktigare saker än att skapa åtgärdsprogram för barn som är för korta eller långa, smala eller tjocka anser signaturen Sommarblomman.

Foto: Hasse Holmberg / TT

Insändare2021-09-19 14:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vad händer med barn som är för långt eller för kort? Vad händer med barn som är för smalt eller för tjockt?

Får de ett individuella åtgärdsprogram för hur de ska bättra sig?

Detta synsätt på människan känns väldigt föråldrat och jag tycker inte att det hör hemma i en modern skola.

En skolsjuksköterskas tid är begränsad och borde ägnas åt viktigare saker som att främja hälsa och motverka mobbing.