– Den är alltid, alltid, alltid jätteviktig. Så är det bara. Jag skulle säga att 80 procent är vunnet om du gör en bra start. Och jag tror att anledningen till att det blivit mindre omkörningar i speedway de sista åren är att fler och fler sätter upp sina cyklar för att vara först genom första sväng. Då offrar man andra inställningar för att vinna den fördelen. Och när i princip alla gör samma sak, så blir resten av heaten mer och mer "följa John".

Men om man sätter upp en cykel för att gå fort på banan, man har ju tre och ett halvt varv på sig att köra om?

– Ja, jo. Men på väldigt många banor har du bara ett spår att åka i och när den som ligger först är där är det ändå väldigt svårt att köra om. Alla förare på den här nivån är så skickliga och gör få misstag, som att lämna det spåret.

Artikelbild

| Piraternas Daniel Davidsson är erkänt snabb i starten. Han berättar att det finns en mängd parametrar som måste stämma för att få till en bra start.

Varför har banorna blivit så?

– Materialet flyttar sig utåt när man åkt ett tag och banpersonalen hinner inte eller har inte rätt grejer att flytta på det under pauser. Då blir det betonghårt på insidan och fäste längre ut.

Finns det nåt startspår här i Motala som är svårare än nåt annat?

– Bana 3. Den blir stenhård väldigt snabbt. Den är skön att städa av i början på tävlingen, när det är lite mjukare, men sen är det i princip omöjligt att ta starten därifrån.

Artikelbild

| Känsla. Det är vad Daniel Davidsson letar efter för att få till en bra start.

Vilken bana är mest rättvis, oavsett spår?

– Vetlanda är samma förutsättningar på alla startspår och du har samma chans att vinna oavsett var du står. Det beror på att de harvar så otroligt djupt på den banan.

I startmomentet, när vi står vid tejpen och sparkar i gruset, vad är det ni letar efter?

– Stället där det är lagom mjukt. Det ska vara lite leraktigt, eller gungfly som vi kallar det. Där är det bäst grepp. Om du jämför med att starta en bil på ren isgata eller på en grusväg är ju förutsättningarna olika för att komma iväg.

– Men de ställena finns ju bara de fem-sex första heaten, sen är det bortkört. Då gäller det att hitta ett bra spår som någon tidigare startat i och sparka ur lösgrus eller skrapa i blött material som kan ge fäste.

Kopplingshandtaget håller ni också på med, varför då?

– Det är frispelet på kopplingen. Om du jämför med en bil även där är det ju olika på alla bilar var dragläget är, var kopplingen släpper iväg bilen. Samma sak här och alla vill ha det olika, antingen att det tar direkt eller lite längre ut. Och när du gjort en provstart och kopplingen blivit varm ändra sig spelet i handtaget, då måste man skruva till det vid start.

En annan sak, hur viktig är reaktionsförmågan?

– Mycket mindre än man tror. Visst, du kan ju inte släppa en sekund efter alla andra, men det är inte säkert att den som släpper kopplingen snabbast är den som är först in i kurvan. Det är så många andra parametrar som spelar in.

Vilket är roligast, vinna starten eller köra om?

– Köra om, solklart.