Roadshow för elfordon i Vadstena

Vadstena kommun ska samordna allt sitt bilinnehav för att lättare nå målet med en fossilfri fordonspark senast år 2030.

Cecilia Ledström, arbetsterapeut i Vadstena, och Energikontorets Ylva Ek, kollar laddningen på den el-skåpbil som kommunen ska testköra den kommande veckan.

Cecilia Ledström, arbetsterapeut i Vadstena, och Energikontorets Ylva Ek, kollar laddningen på den el-skåpbil som kommunen ska testköra den kommande veckan.

Foto: Henrik Gedda

Vadstena kommun2019-09-21 16:27

Det är samtidigt ett statligt krav som all offentlig verksamhet i Sverige nu har att rätta sig efter.

I länet supportas ambitionerna av Energikontoret inom Region Östergötland. Och en metod är att besöka östgötakommunerna med ett föreläsningspaket och en "roadshow", vilken innebär en testvecka för el-fordon i olika utföranden. 

Sju kommuner gästas i år och under onsdagen var turen kommen till Vadstena.

– El-bilar innebär en något högre investering, men med en driftkostnad på två-tre kronor milen tjänar man snabbt in den. Problemet är ofta att det inte finns någon övergripande policy för hur fordonsfrågan ska hanteras. Den "ägs" inte av någon utan ligger utspridd på förvaltningarna. Där är vår roll att hjälpa till i policyfrågor och även att underlätta för kommunerna att skaffa bidrag till laddstolpar, säger Energikontorets projektledare Ylva Ek.

Enligt Vadstena biträdande kommundirektör Martin Berry är just en samordning av den egna fordonsparken redan på gång.

– Vi har 50-60 bilar, varav drygt hälften finns inom fastighetbolaget VFAB. Vi drar nytta av vår småskalighet och kan nog snabbt få ett gemensamt grepp som situationen, säger Martin Berry.

Kommunen har hittills inte ett enda el-drivet fordon. Däremot har VFAB bilar som går på biodieseln HVO. Men den närmaste tiden kan alltså vaktmästare, hemtjänstpersonal med flera få testköra el-bilar i olika storlekar. Energikontoret samarbetar här med fyra återförsäljare. 

På fredag i nästa vecka kommer el-fordonskampanjen till Motala kommun.    

Jonas Jernberg representerar svenskägda företaget Clean motion som tillverkar den här el-mopeden. I Stockholm har den blivit ett populärt taxifordon med en taxa på 3 öre per meter.
Jonas Jernberg representerar svenskägda företaget Clean motion som tillverkar den här el-mopeden. I Stockholm har den blivit ett populärt taxifordon med en taxa på 3 öre per meter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!