Lågprisbolaget Norwegian är ett av de flygbolag som drabbats av flygförbudet för den olycksdrabbade Boeing 737 Max. Totalt 18 plan har tills vidare fått stanna på marken efter två dödsolyckor, den ena i Indonesien, den andra i Etiopien.

Det är fortfarande oklart när flygplansmodellen väl kan komma i trafik igen. Boeings senaste bud har varit i februari nästa år men SEB ser konsekvenser för bolaget även den dag modellen får grönt ljus.

Väljer att avstå

I ett marknadsbrev skriver banken att den sänker rekommendationen gällande Norwegians aktie från köp till behåll. Ett av skälen är en risk att passagerare väljer att avstå att flyga med Boeing 737 Max-planen när de fått godkänt.

Det är egentligen inte så konstigt. Normalt ser du ju när du bokar vilken flygplansmodell som trafikerar olika sträckor och vi misstänker att många kommer att vara avvaktande till Max-planen. Därför har vi tagit höjd för att passagerare helt enkelt avstår, säger aktiestrategen Esbjörn Lundevall till TT.

SEB sänker också försäljningsutsikterna för 2019 med en organisk försäljningstillväxt från tidigare 4–8 procent till 2–5 procent och skriver att "de sänkta utsikterna är ett varningstecken".

Rasat 70 procent

TT har varit i kontakt med Norwegians presstjänst som skriver: "Vi har inget nytt att meddela. Det är upp till luftfartsmyndigheter att besluta när planet åter sätts i trafik. Under tiden gör vi allt vi kan för att flyga som vanligt och för att alla resenärer ska komna fram enligt plan, genom att hyra in ersättningsflyg".

Förutom problemen med Boeing-planen har Norwegian haft en skakig resa under 2019. I början av året meddelade bolaget att man gör en nyemission som fick aktien att rasa och i juli meddelades att bolagets grundare, Bjørn Kjos, avgår efter 17 år på posten som koncernchef.

Dagens kursfall på drygt fyra procent gör att aktien i år rasat nästan 70 procent. SEB ser också frågetecken inför den närmaste framtiden.

Allt detta har en oturlig tajming. Bolaget är inne i snabb expansionsfas medan man har ansträngda finanser. Vi tror att man kommer att behöva hämta in mer pengar, kommenterar Esbjörn Lundevall.