"Väldigt dålig information"

Hanna Jonsson är en av dem som drabbats av vattenläckan i Boxholm.

6 december 2018 06:40

Hanna Jonsson blev varse problemet när hon klev upp vid fyra på torsdagsmorgonen.

– Jag gick ut som vanligt i morse och gick på toa och det gick att spola en gång i alla fall och sen skulle jag tvätta händerna och bara: "Nämen oj vad är det här som har hänt?", säger Hanna Jonsson.

Hon reagerar starkt på bristen på information.

– Jag gick ut både på Boxholmshus sida och kommunens och det står ingenting. Men så såg jag på Facebook att det upptäcktes tydligen redan vid elva i går kväll. Nu verkar det ju som att man har hittat läckan men att man inte ska börja gräva förrän det ljusnar.

LÄS MER: Akut vattenläcka drabbar Boxholm

Många av hennes vänner i Boxholm har också vittnat om den omfattande vattenläckan och att vattnet försvann redan vid 23-tiden på onsdagen.

– Vad jag förstår är hela Boxholms samhälle drabbat samt Strålsnäs och Boxholms kommun har ju i alla fall 5000 invånare så det är väldigt omfattande, säger Hanna Jonsson.

Hon och hennes man har en sjuårig dotter som ska till skolan och Hanna Jonsson undrar hur det ska gå om problemet inte åtgärdas, barnen kan ju till exempel inte använda toaletten.

– Väldigt många skriver samma sak på Facebook, att det är svårt att hitta information. Om hyresgäster började ringa klockan elva i går kväll och jag klockan fyra på morgonen inte har nån information så brister det rejält. På Boxholmstekniks hemsida står det: "Vi har för närvarande inga kända vattenläckor."

Boxholmsteknik lyckades efter klockan sex uppdatera hemsidan med information om att man har en akut vattenläcka. Men några närmare detaljer ges inte.

 

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Lise-Lott Brenklert