Planerna för Lalandias tillfart borde revideras

"Sammantaget måste detta vara något i särklass dålig planering av en tillfart, där man utsätter barn och boende i området för en mycket ökad trafikintensitet och med en mycket försämrad miljö som följd." skriver insändarskribenten.

"Men innan alla dessa fordon, på väg till Lalandia, har nått Mariebergsgatan, så måste de först köra en bit på Vintergatan, därefter svänga av till Delfinvägen" skriver insändarskribenten.

"Men innan alla dessa fordon, på väg till Lalandia, har nått Mariebergsgatan, så måste de först köra en bit på Vintergatan, därefter svänga av till Delfinvägen" skriver insändarskribenten.

Foto: Peter Calén

Insändare2021-05-06 15:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kan till fullo förstå de oroliga föräldrar som i en insändare den 20 april "Bristande hänsyn till barnens säkerhet" reagerar mot Lalandias planerade parkeringsplats för 500 fordon mitt emot förskolan Gustavsvik. Efter att en kompletterande bullerutredning gjorts, föreslås att barnen ska skyddas från buller och avgaser med hjälp av ett plank.

Att bara komma på tanken att sätta upp ett bullerplank utanför en förskola som skydd för nytillkommet ökat buller och avgaser, det förslaget hör nog hemma i papperskorgen. Men ändå en stilla undring; Var ska detta tänkta bullerplank placeras? Direkt utanför förskolan? I anslutning till Lalandias stora parkering? Hur stort ska det vara, både på höjden och längden? Vem ska stå för kostnaderna? Några svar finns ej att finna i utredningen/detaljplanen.  Dessutom kan inte ett plank stoppa de föroreningar som det kommer att bli.

Att tillfarten till Lalandias stugby med cirka 340 bostäder i nuvarande Folkets park, inte är speciellt väl genomtänkt, det kan man nog konstatera med tanke på hur tillfarten ska ske genom ett, redan nu, väldigt frekventerat område.

Enligt denna detaljplan konstateras att Mariebergsgatan får en kraftig ökning av trafiken, men att ”de absoluta talen är fortfarande låga med 1600-2400 beräknade fordon per årsmedeldygn”?! Kraftig ökning blir plötsligt till låga tal!

Men innan alla dessa fordon, på väg till Lalandia, har nått Mariebergsgatan, så måste de först köra en bit på Vintergatan, därefter svänga av till Delfinvägen, som har utfarter både från Motala kommuns bussgarage mm och villaområdet Högerkroken och Vänsterkroken.

Att Lalandia även planerar en infart för dess personal ungefär mittemot ”bussgaraget”, ökar trafikflödet ytterligare. Därefter blir det en bit på Agneshögsgatan, ett bostadsområde med utfarter från parkeringar och garage. Mittemot bostadsområdet ligger en vårdcentral och ett apotek, med ständigt mycket folk i rörelse.

För att slutligen komma till målet, får man därefter åka in på Mariebergsgatan. Där finner man Motalas största grundskola, vilket inte gör trafikintensiteten mindre – mycket barn i rörelse och även bilar med föräldrar som skjutsar och hämtar. Här finner man också infarter och parkeringar till vårdcentralen, apoteket ett äldreboende Åkervallen.

Nu svänger vägen av och slutligen har vi kommit till Förskolan Gustavsvik, där det alldeles utanför ska byggas en stor parkering för cirka 500 bilar! Grönområdet tas bort och ersätts av parkering.

Dessutom, inte att förglömma, kollektivtrafik och servicebilar till Lalandias anläggning, ska även de ha plats på samma trafikled.

Sammantaget måste detta vara något i särklass dålig planering av en tillfart, där man utsätter barn och boende i området för en mycket ökad trafikintensitet och med en mycket försämrad miljö som följd. Var finns miljötänket här?