Flygets klimatutsläpp ökar i snabb takt

Klimatsvaret CCL Sverige är en ideell gräsrotsorganisation som verkar för införandet av en stigande avgift på flygbiljetter och att denna intäkt skall delas ut till medborgarna i lika delar, skriver Ann Helleday.

Miljöorganisationer är oroade över att regelverket för flygets utsläpp inte kommer att vara tillräckligt långtgående.

Miljöorganisationer är oroade över att regelverket för flygets utsläpp inte kommer att vara tillräckligt långtgående.

Foto: Gorm Kallestad/TT

Debatt2019-10-18 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Flygets klimatutsläpp står för nära fem procent av de globala utsläppen om man räknar in höghöjdseffekten. Dessa utsläpp ökar i snabb takt. I Sverige utgör flygets utsläpp 15 procent av de totala utsläppen om man räknar in de tankningar som måste göras utomlands. Flygutsläppen motsvarar då biltrafikens.

En familj om fyra personer som reser till Thailand släpper ut lika mycket på den flygresan som de normalt släpper ut om de kör bil i fyra år.

År 2001 togs för första gången frågan upp om hur flygets klimatpåverkan skulle kunna regleras inom FN. Beslutet blev att införa ett marknadsbaserat styrmedel, Corsia, som ska reglera det internationella flygets koldioxidutsläpp. Corsia antogs slutligt i juni 2018 och skulle börja börja gälla från 1 januari 2021.

Corsias målsättningen är att flyget ska ha en koldioxidneutral tillväxt från 2020 års nivå och att koldioxidutsläppen ska halveras fram till år 2050. Corsia innebär att flygbolagen efter år 2021 frivilligt kan klimatkompensera sina utsläpp genom andra klimatåtgärder, som till exempel trädplanteringar.

Mitt under förhandlingarna, som leds av FN:s civila luftfartsorganisation ICAO, växte kritiken inom flera miljöorganisationer som är oroade över att regelverket inte kommer att bli tillräckligt långtgående och transparent.
Och när FN:s luftfartsorgan ICAO avslutade mötet i Montreal nu i oktober, blev det ingen skärpning. Några länder, däribland Kina, Indien och Ryssland, tvekar att ens gå med i Corsia framöver. 

Mötet röstade också för en resolution om att andra styrmedel för flyget inte ska få finnas parallellt med FN-avtalet. Exempelvis inte EU:s utsläppshandel, där flygbolagen föreslås betala för varje ton koldioxid som flyget släpper ut.
Klimatsvaret CCL Sverige, en ideell gräsrotsorganisation, verkar för införandet av en stadigt stigande avgift på flygbiljetter och att denna intäkt skall delas ut till medborgarna i lika delar. Så att, när det gäller flyget, de som flyger mycket får betala mer och de som inte flyger får ersättning för det.
Ann Helleday
Klimatsvaret CCL Sverige