Fler bussar ökar inte det kollektiva resandet

Politiker, våga sluta bygga era beslut på dagens passagerarstatistik. Låt i stället politiska mål styra. Uppmaningen kommer från debattören Ulf Flodin.

Upprustade regionbanor ökar sannolikheten för att Ostlänken verkligen blir av, menar debattören.

Upprustade regionbanor ökar sannolikheten för att Ostlänken verkligen blir av, menar debattören.

Foto: Peter Jigerstrom

Debatt2020-01-17 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den som sett bilköerna i och till och från Linköping förstår att bilismens nackdelar är betydligt fler än klimatpåverkan. Trängseln och det eviga trafikbruset minskar trivseln utomhus. Politiker har under några decennier gjort vissa försök att minska bilismens baksidor. Så även i Region Östergötland, dvs i vårt län.

Nu har man låtit skriva ett dokument vid namn ”Målbild 2040 för Östgötatrafikens engagemang för regional tågtrafik.” Denna skrift beskriver tågresandets fördelar. Region Östergötland har ett mål att kollektivtrafiken ska öka sin andel av den motoriserade trafiken till år 2040. 

För att nå målet föreslår utredningen mer trafik på de i dag redan vältrafikerade banorna men ingen tågtrafik alls på Tjustbanan och oförändrat på Stångådalsbanan. Utredningen har rätt i sitt konstaterande att tåg är attraktivare än buss. Östgötapendeln mellan Mjölby och Norrköping har cirka 17 procent av det motoriserade resandet mellan dessa kommuner, medan bussarna mellan Kisa/Åtvidaberg  och Linköping blott har 7 procent av det totala vägresandet däremellan.

Utredningen ser inte fördelarna med att rusta upp våra banor till Åtvidaberg-Västervik (Tjustbanan) eller Kisa- Hultsfred – Kalmar (Stångådalsbanan). Man anser att expressbussar är bra nog för resenärer längs dessa banor, i synnerhet för Tjustbanan. Detta trots att tåget redan i dag är snabbare till målpunkterna i vårt län än expressbussarna på dessa banor. 

Att tro att man får ökat kollektivt resande med fler bussar är utslag av önsketänkande. Det finns dagligen närmare 140 bussavgångar  mellan Åtvidaberg/Kisa och Linköping måndag-fredagMan föreslår mer av samma i stället för att utveckla banor med potential. Det har man ju gjort i Skåne och Blekinge med upp till tiofaldig resandeökning  som resultat mellan Kristianstad-Karlskrona och Ystad-Simrishamn. 

Att köra tåg är dyrare räknat per mil än buss. Men om man ökar antalet passagerare såsom man lyckats i Skåne och Blekinge på ovan nämnda banor blir regionens kostnad per passagerare i tåg samma som på Östgötapendeln. Det kräver att man intresserar sig för dessa banor och verkar för att de rustas upp till skarvfrihet och elektrifieras. Det har man gjort i Jönköpings län, där banan Värnamo-Jönköping nu ska rustas upp med statliga medel.

Vi vill gärna påminna våra regionpolitiker om att 1983 stod vår region inför beslutet att köra expressbuss mellan Mjölby och Norrköping på motorvägen. Men man ändrade sig och valde tåg. Östgötapendeln. Det är vi alla glada för idag.

Politiker, våga sluta bygga era beslut på dagens passagerarstatistik. Låt i stället politiska mål styra besluten. Bra samarbete med alla våra grannlän, även Kalmar, gynnar oss. Planera för en Region Östra Götaland, som inkluderar Kalmar län.  

Det är en styrka för vår region att kunna nå oss med tåg från alla grannregioner och väderstreck. Dessutom ökar vi med upprustade regionbanor sannolikheten att Ostlänken verkligen blir av. Detta eftersom  Tjust- och Stångådalsbanorna kommer att mata passagerare till Ostlänken.

Ulf Flodin, Järnvägsfrämjandet Öst