Jag undrar bara hur det ska gå till?

Samtidigt som man ropar efter en sammanslagning vill man ha in minst tre svenska förare istället för två i varje lag och det skapar många frågetecken hos mig.

Låt mig förklara:

* De 15 snittmässigt bästa svenskarna i allsvenskan åker allihop redan i elitserien, mer eller mindre regelbundet.

* 10 av 14 förare i senaste matchen mellan Västervik och Vargarna åker redan i ett elitserielag.

Alltså ska de platserna fyllas av andra svenska förare, killar som egentligen inte håller måttet, men som måste kvoteras in. Dessutom vill man ha in ytterligare en svensk förare till i varje lag, alltså 12 till.

Med tre svenskar i 12 lag, plus en reserv att kasta in vid skador, krävs det alltså 48 svenskar i elitserien.

Ursäkta, men finns det ens så många som har tävlingslicens?

Elitserien har skämt bort oss med världsstjärnor i ­varje lag, i varje match, i nästan varje heat.

Det är just det som lockat publiken till arenorna och är en ynnest för sporten som det gäller att vara rädd om.

Nu har fler och fler klubbar ekonomiska problem, det förstår jag. Men det är ju styrelsemedlemmarna själva som gjort att pengapåsen inte räcker till. Det är klubbarna som styr lönerna, inte förarna. Det är klubbarna som inte varit starka nog att säga nej till en förare som krävt för mycket pengar, de klubbar som går dåligt ekonomiskt har därför bara sig själva att skylla.

Jag är ledsen, men fler lag i elitserien sänker kvalitén, sänker intresset från publik och sponsorer och ger klubbarna mindre intäkter.

Vad har man vunnit då?

Inte ett skvatt.