Veckan efter att Elit Vetlanda förlorat SM-finalen mot Smederna fick Fredrik Staaf frågan om han kunde tänka sig att bli lagledare i Piraterna.

Svaret då var ett bestämt nej. Då kände han sig färdig med att vara lagledare i speedway. Oavsett nivå.

Läs mer: Krönika: Piraterna har fått en fullträff

Artikelbild

| Lagbygge. Jerry Bengtsson och Fredrik Staaf hade ett krav för att ta sig an jobbet att leda Piraterna 2018. Det att Daniel och Jonas Davidsson ingick i laget.

– Just då var det mesta nej. Efter den finalen var det inte mycket som var ja. Men efter ett tag så blev jag faktiskt lite sugen igen. Så jag hade en dialog med Vetlanda fram till förra torsdagen då jag tackade nej till dem, säger Fredrik Staaf.

Istället så tackade han alltså ja till att ta rollen som lagledare i Piraterna. Tack vare en kupp från Jerry Bengtsson som ledde Piraterna ihop med Staaf 2007.

Han fick frågan av Piraterna speedways ordförande Leif Johansson om det ändå inte var möjligt att övertala Staaf. Så Bengtsson bjöd ut Staaf på lunch. Tog med sig Piraternas marknadsansvarige Jan Eklöf som fick förklara hur Piraterna tänkt sig det hela.

– Jag vet ju hur han fungerar och jag visste ju att han har ett stort Pirathjärta, säger Bengtsson vars plan alltså gick i lås.

Vad var det som fick det att bestämma dig för att tacka ja?

– Det här får inte fallera och försvinna. Under de tio år som jag har varit borta så har ju klubben haft otroliga framgångar. Det som hände i år måste vara historiskt. Att ett lag åker ur efter att ha tagit så mycket poäng tror jag aldrig har hänt, säger Staaf.

Staaf och Bengtsson hade dock ett krav för att de skulle tacka ja. Nämligen att både Daniel och Jonas Davidsson skulle köra i klubben.

– Vi måste vara fyra som drar det här skeppet om vi ska få det vi tycker Motala behöver. En lokal prägel och en stark knytning till stan och Jonas och Daniel är ju Piraterna som det ser ut nu, säger Staaf.

– Utan dem så hade hela idén spruckit, menar Bengtsson.

Idén bygger på att bygga ett lag bestående av förare utifrån följande tre kriterier. Svenskar, åker bra i Motala, helst kända av Motalapubliken sedan tidigare.

– Jonas och Daniel stod högst upp på den listan. Sen tittar vi på förare som åkt här tidigare. Pengar kan vi inte erbjuda så mycket. Det vi vill ha är unga hungriga killar som vi tror kan trivas här, berättar Bengtsson.

Men det förklarar Staaf inte betyder att de tänker sätta ihop ett lag som bara ska åka runt. Siktet är inställt betydligt högre än så.

– Mellanmjölk blir det inte. Vi bygger ett lag för att kunna vara med och fightas i toppen på allsvenskan för att kunna bereda oss en plats för att vara i elitserien 2019. Målet måste vara att gå ut och vinna. Jag tror det här kan bli riktigt bra, säger Staaf som dock inte kommer kliva in i sin nya roll fullt ut förrän den första januari då hans kontrakt med Elit Vetlanda löper ut.

För Jonas Davidsson var det aldrig någon tvekan att skriva på för Piraterna när han fick beskedet att Fredrik Staaf och Jerry Bengtsson i så fall var klara som lagledare. Även om han menar att det var tungt att ringa Vargarna och ge dem beskedet att han skulle lämna dem.

– Det är ju här jag vill köra. Det här har ju alltid varit nummer ett och det här upplägget jag har nu med att köra här och i Vetlanda. Det är ju klockrent för mig, säger Jonas.

Daniel däremot har ännu inte skrivit på något kontrakt. Det på grund av reglerna som säger att reglerna för gästförare ändras till nästa säsong. Då blir det inte tillåtet att farma uppåt. Vilket innebär att en förare skriven i allsvenskan inte kan vara gästförare i elitserien. Vilket innebär att Daniel inte kan skrivas i Piraterna utan måste avvakta och se om han får något kontrakt med en elitserieklubb för att då skrivas in som gästförare i Piraterna.