Thetis, som var ett ombyggt forskningsfartyg, gick under 1985 med en mycket stor fiskfångst ombord. Besättningen klarade sig. Men vraket, på 30 meters djup vid Tryggö norr om Smögen, har funnits på listan över Sveriges mest miljöfarliga.

Förra året sanerades bränsletankarna. Men bara knappt en kubikmeter diesel, av förväntade 20, fanns kvar. Resten hade läckt ut genom små rosthål.

Nu har Havs- och vattenmyndighetens entreprenör startat bärgningen av en snörpvad, även kallad ringnot, som var Thetis fiskeredskap. Snörpvad är ett kraftigt och finmaskigt nät som sätts ut i cirkel runt ett fiskstim.

Artikelbild

| Fredrik Lindgren, utredare på Havs- och vattenmyndigheten.

Nät kan brytas ner

Det finns oro för att det stora nylonnätet, med en yta på 100 gånger 400 meter, ska brytas ner till mindre plastbitar som sprids i havet.

Men det är inte helt enkelt att sätta fästanordningar i nätet och vinscha upp det.

Man har fått upp delar, säger Fredrik Lindgren, utredare på Havs- och vattenmyndigheten.
Delar sitter fast någonstans, kanske under vraket eller i propellern.

Fem dykare går ner till vraket i skift under bärgningen.

När Thetis sanerats, riktar Havs- och vattenmyndigheten intresset mot andra vrak på listan över Sveriges mest miljöfarliga.

Dyk vid Skytteren

En känd miljöfara är det norska fartyget Skytteren, byggt som valkokeri, som sänktes 1942 av sin egen besättning efter tysk beskjutning. Vraket, utanför Orust i Bohuslän, ligger i öppet hav på 74 meters djup. Upp till 1 000 kubikmeter olja beräknas ha funnits ombord, och flera läckage har setts under åren.

Där planeras att försvarsmaktens stora dykfartyg Belos ska göra dykningar tillsammans med Havs- och vattenmyndigheten i slutet av året, för att få mer information, säger Fredrik Lindgren.