Upprustningen av Göta kanal har på senare tid varit omskriven efter statens satsning på totalt 500 miljoner på utgrävning av slussar och förstärkningar av pirer och strandskoningar enligt projektet "Göta kanal 2.0". Slussbytet i Motala skulle dock ha blivit av ändå. Det följer den ordinarie underhållsplanen.

– Vi byter två slusspar per år och nu fick det bli de här två som inte setts över sedan 1967. Nu är det meningen att de nya ska hålla i åtminstone 30-40 år till, säger kanalreperatör Håkan Hultkrantz.

Det tog hela förmiddagen att först lösgöra gjutjärnöverstyckena och sedan lyfta bort de fyra 6,5 ton tunga portarna i furu. Gjutjärnet sparas till kommande slussar, men de gamla furuportarna finns det ingen mer användning för.

Artikelbild

| Kanalslussen vid hamnen i Motala är nu en inhägnad arbetsplats.

– Vi bygger nya i Berg i tryckt furu och de kommer dessutom att få gjutjärnramar, det saknades på de gamla, säger Håkan Hultkrantz.

Någon gång i mars-april ska de nya portarna vara på plats. Under tiden är kanalvattnet mellan portarna provisoriskt uppdämt och kanalbolaget utnyttjar torrläggningen till rensning av botten och allmän översyn av slussbassängen.

De nya portarna och allt arbete omkring är en affär på ungefär två miljoner för Kanalbolaget.

Gamla kanalbron var periodvis avstängd för biltrafik under torgdagens arbete. Enligt Håkan Hultkrantz ska det inte behöva bli några fler olägenheter kring bron förrän i vår då det är dags för pålyft.