Det är företaget Byggkoordinator som projekterar butiksbygget för Coops räkning och som också står för bygglovsansökan. Under ett förberedande möte under torsdagen gjorde kommunens bygglovsenhet tummen ned för fasaderna.
Butiken, på cirka 2 800 kvadratmeter, ska löpa längs hela kvarterssidan mot Platensgatan och längs halva mot gamla genomfartsleden.
Sammantaget kommer Coop att bebygga hälften av Lindens yta. Med en så omfattande exponering blir gestaltningen viktig.
– Framför allt mot gamla genomfarten. Det finns ett krav i detaljplanen på en viss procentsats fönsteryta och den når man inte upp till i det förslag som hittills presenterats. Byggkoordinator får rita om och vi har för säkerhets skull bett dem att ta till lite extra vad gäller fönstren, säger bygglovsingenjör Jörgen Karlsson.
Utformningen av butiken har varit en av de politiska stridsfrågorna mellan majoritet och opposition i ärendet. "Köplada" eller inte – Coops bygglovsansökan kommer i vilket fall att handla om en byggnad i två våningar mot Platensgatan med en avtrappning till en våning mot genomfarten.
Bygglovsansökan kan nu som tidigast behandlas av plan- och miljönämnden i mitten av februari. Byggstarten lär sedan dröja till någon gång i mars.
Andra halvan av kvarteret ska bebyggas med bostäder. Riksbyggen står först i tur och har presenterat ett förslag om 30 lägenheter. Detaljplanen tillåter ett tre-fyra våningar högt hus mot Östermalmsgatan. Det här projektet har dock inte avancerat lika långt som Coops.
Efter att helt rivits av har kvarteret Linden använts som parkeringsplats. En populär sådan med 146 avgiftsfria platser, vilka utnyttjats av främst tågpendlare och anställda i kommunhuset.
Men från 18 januari är det slutparkerat. Trots att inget är klart med bygglovet vill Coops samarbetspartner Byggkoordinator redan ha tillgång till marken för vissa undersökningar och förberedelser.
Enligt trafikingenjör Daniel Persson kommer heller inte den stora parkeringsytan att ersättas.
– Vi får hänvisa till närliggande P-huset, där är det oftast kvartstomt, och till hamnparkeringen. Och vill man stå kostnadsfritt hyfsat nära centrum så finns de radiella gatorna i Gamla stan, säger han.
På sikt ska dock ett nytt P-hus byggas för centrumparkeringens behov. Utredningen av var det kan hamna ligger nu i startgroparna.