Dometic vill lägga ner All produktion ska bort från Motala
Relaterat
Artikelserie
- Jobbkrisen i Motala
- ”Jättetråkigt för Motala” 2009-04-20
- Eriksson beklagar 2009-04-20
- 73 får gå från Dometic 2009-04-15
- Storvarsel på Dometic - igen 2009-04-02
- 20 måste sluta på Dometic 2009-03-18
- "Det är ett idiotavtal" 2009-03-03
- 67 måste gå hem 2009-02-26
- 79 tvingas lämna Dometic 2009-02-06
- Ett dystert år väntar Dometic 2009-01-09
I dag höll Dometics koncernledning möte om Motalafabrikens framtid. Beskedet därifrån blev negativt. Företaget planerar att innan årets utgång helt ha avvecklat produktionen i Motala.
- Det känns förskräckligt. Vi har så mycket historia i Motala, men vad ska man göra när marknaden försvinner, säger företagets marknadsdirektör Rutger Wachtmeister.
Förhandlingar med facken kommer att inledas omgående.
Läs mer i papperstidningen 21 april.


2 m/s






































Senaste kommentarerna:
Skrivet 20 apr 2009 16:09 OP (Ej registrerad)
Inte helt oväntat..tyvärr
Skrivet 20 apr 2009 16:23 Snutte (Ej registrerad)
Vacker död stad..
Skrivet 20 apr 2009 16:24 Robert (Ej registrerad)
Det är ju sjukt att Dometic ska läggas ner!!
Har själv jobbat där o trivdes jättebra!
Skrivet 20 apr 2009 16:30 Nisse-hult (Ej registrerad)
Ja... där rycker nästa företag.....
Undrar jag vilket som står som nästa i ledet.....
Börjar tyvärr bli rätt tråkigt att se , samt mycket tragiskt för dom som blir drabbad av detta...
Skrivet 20 apr 2009 16:32 Permitterad montör (Ej registrerad)
Som sagt inte helt oväntat. Frågan är nu hur det blir med "grannen" Electrolux, eftersom det är Dometic som äger byggnaden.
Vad jag vet har inte E-lux råd att driva hela byggnaden själv.
Skrivet 20 apr 2009 16:54 5095 (Ej registrerad)
Kenth Bengtsson betonade att det "bara är ett förslag" - det finns bara ETT förslag, dvs, det som kommer att hända (finns inget motförslag).
Skrivet 20 apr 2009 16:56 Chriz (Ej registrerad)
Se till att ta in arbetstagarkonsulter/löntagarkonsulter och gör nu en rejäl utredning. Har alla aspekter verkligen beaktats? Det är inte precis gratis att flytta verksamheter. Kan man behålla en viss del av produktionen kanske?
Svar:
mycket bra skrivit av sign chriz,ta för guds skull in arbetskonsulter/löntagarkonsulter och utred de hela mycket noga,kanske vi kan rädda en del av produktionen????
Skrivet 20 apr 2009 16:59 ss (Ej registrerad)
Katastrof för Motala,nästa Elux ??
Nu måste åtgärder sättas in omg..
Skrivet 20 apr 2009 17:00 Inte hopplöst (Ej registrerad)
Motala lider av sitt tidigare sossestyre där utbildning har varit föraktat (det ger ju inga väljare), metallarbetare har varit den bas som givit väljare till det styret. Nu står vi där med resultatet. I och för sig är ju arbetslösa kanske en ännu bättre väljarbas för S.
Nej Motalabor ta nu chansen och satsa på utbildning och andra ideér som kan leda till företagsamhet för att lyfta staden igen.
Svar:
ojoj.kan du vara moderat tro....en fråga till dig?vad ska man utbilda sig till vid 50 års ålder.....tänk först å skriv sedan....idit!!!
Skrivet 20 apr 2009 17:19 ILSKEN ARBETSLÖS (Ej registrerad)
HALLÅ MOTALA KOMUN VAKNA DET BLIR EN SPÖKSTAD INOM ÅR. POLITIKER GÖR SKÄL FÖR ERA BONUSAR.
DET ÄR DAGS
Svar:
Till ilsken arbetslös Du hittar nog inga kommunal bonusar till någon politiker i Motala.
Skrivet 20 apr 2009 17:29 tragiskt (Ej registrerad)
Vad ska man säga?
Inte oväntat att detta skulle hända, men någonstans tror jag nog att hoppet fanns hos alla.
tycker synd om de som börjar närma sig pension o kanske. Jobbat hela sitt liv där. Tror dock att detta hade hänt även om inte krisen kommit. Den har bara gjort att det gick lite fortare än väntat.
Skrivet 20 apr 2009 17:51 Jag hatar och älksar (Ej registrerad)
Jaha,då får man ännu mer att göra då.Folk kommer att må sämre o sämre....Sjukt på riktigt ju..
P.S Jag jobbar inom psykiatrin...
Skrivet 20 apr 2009 18:02 väldigt tragiskt (Ej registrerad)
Tycker att det är väldigt tråkigt. Tänker på de anstälda och deras framtid. Ingen vet från dag till dag . Har jag arbete eller inte.Inget kan planeras. Arbetarna ska alltid behöva stå undan så fort ekonomin försämras. Utan arbetarna skulle väl Sverige stanna helt.
Skrivet 20 apr 2009 18:05 salta (Ej registrerad)
om arbetslösa,låntidssjukskrivna skulle gå samman och bilda ett parti, så blir det nog största partiet i sverige
Svar:
jag blir medlem direkt
Skrivet 20 apr 2009 18:21 aprilkille (Ej registrerad)
detta som händer motala nu är hemskt, så många företag och anställda som nu drabbas av konjunkturen,, är själv drabbad och man kan ju bara hoppas att man får ett jobb men allt är ju ett enda stort frågetecken,,, detta med flytt har surrat bra länge inom området, men ja hade ju en förhoppning av att det inte skulle stämma, men alla varselrykten har ju i regel stämt. så man var lite förbered. nu bör vi alla gå samman, och hålla tummarna att det blir lite nyetableringar på orten som skapar jobb, annars är nog tyvärr denna stad död när det gäller arbeten, och det som händer nu får vi inte skylla på nått direkt politiskt styre,, visst man kan hitta fel på allt o alla, men detta är nånting som berör hela världen och inte bara lilla motala och dess föredetta komunal styre*. men vi får verkligen hoppas att det vänder snart där ute
Skrivet 20 apr 2009 18:21 Jocke (Ej registrerad)
Fruktansvärt, jobbade själv där i 3 år. Att Dometic läggs ner innebär ett stort avbräck för Motalas del, det var Dometic som förut kunde ge de utexaminerande gymnasister ett jobb då de inte visste vad de ville göra med livet.
Fattar inte själv hur man från att ha gått sju helvetes bra för 1,5 år sedan nu ser ut att behöva tvingas lägga ner. Det är en oerhörd tragedi, både för företaget och Motala som stad.
Många personer som jobbat där i hela sitt liv (inkluderat min far) som nu kanske tvingas se sig efter ett annat jobb vilket i dagsläget knappt finns. Oerhört trist om det skulle gå igenom och ett stort bakslag för Motala som stad.
Skrivet 20 apr 2009 18:28 Hmm (Ej registrerad)
När Dometic slås igen får man istället satsa på att bygga ut PK-torget...Tragiskt men sant.
Skrivet 20 apr 2009 18:32 Glans (Ej registrerad)
Det värsta scenariot är på väg att förverkligas,att snart är Motala som industriort, endast historia. Vad gör den borgerliga alliansen i kommunen? För ungdommen finns endast ett att göra,"att flytta ifrån orten".För oss äldre, att överleva.
Skrivet 20 apr 2009 18:43 Bullen (Ej registrerad)
Så nu var det dags igen. Avkastningen på aktierna räckte inte. Det gick inte att få lite mindre, inte att gå minus under en tid eller försöka ställa om produktionen, nej EN marknad är det enda ett företag behöver. Naturligtvis måste detta tråkiga skötas på tjänstemannasätt.
Kortfattat så betyder det att alla som gör fysiskt produktion ska gå, dom producerar ju inte gratis utan kostar lön, lön som dom förvisso jobbar för, men dom kostar alltid för mycket, naturligtvis räknas alla tjänstemän bort, dom tjänar ju mera pengar statistiskt sett per man då dom vänder papper och ljuger o tjänar enorma summor, att det inte skickas några saker utan fysiska arbetare är ju inte nåt i tjänstemannens verklighet. Naturligtvis får brunnosarna ett nytt brunt jobb i koncernen och naturligtvis kommer cheferna att vara tryggade. Det här visar bara hur urkass och enkelriktad svensk industri är med sin bonusledning och inget annat.
Skrivet 20 apr 2009 18:44 FcH (Ej registrerad)
Mona Sahlin och Aleksander Gabelic vill använda klimatkrisen för att skapa gröna jobb. En spansk rapport från Universidad Rey Juan Carlos visar att för varje grönt jobb konkurreras 2,2 vanliga jobb bort. Totalt har gröna jobb orsakat att 110 000 jobb försvunnit i Spanien i deras Gröna Jobb Kampanj. Varje grönt jobb kostar fem (5) miljoner kronor. En megawatt vind-el tar bort över 5 arbetstillfällen som förloras i stål, skog och livsmedelsindustrin. Nu har riksdagen bestämt att enorma summor ska satsas på vindenergi. Arma svenska folk.
Rapporten finns att läsa på nätet!
Skrivet 20 apr 2009 19:37 Snart nedlagd (Ej registrerad)
Ja, du Herr Wachtmaeister... "...men vad ska man göra när marknaden försvinner" är dravel i klass med "Drag under galoscherna".
På vilket magiskt sätt kommer "en försvinnande marknad" återuppstå om produktionen läggs i USA?
Nu tror jag inte för ett ögonblick att adelsmannen kommer sänka sig till att läsa dessa inlägg, men ett svar skulle vara intressant.
salta och anttif: Om ni gör Bullen till statsminister har ni en säker röst från mig.
Svar:
Jag förstår fullt ut den besvikelse man känner inom Dometic såväl som i Motala. Dometic har sin själ i Motala, det var här allt började. Tyvärr kan vi inte råda över den katastrofala marknadsutvecklingen i Nordamerika. Volymerna av registrerade husvagnar/husbilar sjunker med så mycket som 60%. I detta läge måste man vidta åtgärder för att rädda bolaget. Det förslag som nu presenterats är det som är företagsekonomiskt riktigt. Du har delvis rätt i att marknaden inte blir större av att produktionen sker i USA men problemet är att: -vi skickar massa "luft" över atlanten -vi binder mycket kapital genom lång transport -vår flexibilitet är låg pga avståndet -vi tillverkar i svenska kronor och säljer i dollar vilket gör oss beroende av valuta fluktationer -vår produktion i Motala går med stor förlust pga det stora volym tappet. Jag förstår din besvikelse - något som du delar med mig som har jobbat 17 år inom Dometic
Skrivet 20 apr 2009 19:43 Robban (Ej registrerad)
En katastrof för stan och hemskt trist för de anställda. Frågan är nu som sagt vad som händer med E-lux (där jag själv jobbar). Byggnaden ägs ju av Dometic, eller iallafall av Dometics huvudägare, BC-partners. Hoppas E-lux köper kåken och plockar hem lite tillverkning till stan, så lite av folket häri Motala får chansen att få jobb igen. :-)
Svar:
Jag trodde det var eller mindre klart att även E-lux flyttar sin produktion inom de närmaste åren.
Skrivet 20 apr 2009 20:02 MWM (Ej registrerad)
Hur många gånger har man inte hört att fabriken var den som gud glömde osv. Nu har ni chansen att göra något annat! Det gjorde jag!
Skrivet 20 apr 2009 20:33 Birger Johansson (Ej registrerad)
Det hög tid att Motala gör sig av med "bruksmentaliteten" kopplat till ett långt maktinnehav av "sosseri". Näringslivskompetensen i kommunen bör förändras - den måste betraktas som ett enda stort skämt åtminstone 10-15 år tillbaka i tiden. Vad fan gör kommunledningskontoret i dessa tider?
Svar:
Birger Johansson! Och du vet vilka fel alla gjort i 10-15 år tillbaka??? Och du vet förstås vad kommunledningskontoret bör göra??? Beställa ett par tusen kylskåp kanske???
Skrivet 20 apr 2009 21:32 Chriz (Ej registrerad)
Hade det varit ett bilföretag så hade det ojats mycket värre i pressen. Undrar just vad de andra länderna (där fabrikerna blir kvar) har erbjudit? Ngt måste väga över till deras fördel. Tillverkningen är remarkabelt mycket bättre? Enorma konstruktörer? Billigare med personal och lokaler?
Håller med dig "snart nedlagd" undrar också vilken marknad som plötsligt kommer att blomstra om bara tillverkningen sker "over there". Inte för att deras tidigare försök har rönt någon större framgång. Någon måste se över om det här verkligen är det bästa alternativet. Men nu när alla länder är så oerhört protektionistiska i lågkonjunkturen så måste politikerna bjuda till lite om de vill ha ftg kvar här.
Skrivet 20 apr 2009 23:53 trött, fet och 55 (Ej registrerad)
Läser att varselsamordnaren Björn Eriksson sitter bakom skrivbordet och väntar på telefonsamtal från drabbade företag i östergötland.
VILKET STORT SKÄMT DENNA BJÖRN ERIKSSON ÄR !!!
Vi på Hycop väntade besök av Herrn när varslen lades i februari, vi är snart i maj och han har varken besökt eller ringt oss,,,SVAGT AGERAT!
"MYCKET VÄDER UTAN VIND" är ett passande uttryck på Herr Eriksson
Skrivet 21 apr 2009 00:15 Lolle (Ej registrerad)
Det är ganska märkligt egentligen, för en "världskris" innebär väl inget annat än att krisen är global, eller vad?!
Så jag undrar vart ska de tänkt slå upp portarna härnäst?!
Att flytta produktionen till ett låglöneland är ju knappast en lösning, de tilltänkta kunderna är desamma och varorna lär varken bli billigare eller mer attraktiva av detta. Snarare tvärtom. Ett kylskåp, tillverkat i Bangladesh, skulle jag inte ens fundera på att köpa.
Skrivet 21 apr 2009 07:32 Fri från Dum-etik (Ej registrerad)
Motala hör upp!!!
Ta nu chansen och flytta speedway och bandy till Dometics tomma lokaler. Då får ni tak över bandyisen som det inte finns pengar till i denna stad, och speedwayen får det bättre och kanske kan vi rent av få hit ett GP om det vill sig väl. Men först måste Dometic ge sig av till låglöneländer (deras löner stiger också...) men men..
Flytta sporten in under tak!
------------------------------
Sen kan man bara reflekter över varför dom vill flytta produktionen.
1. Ingen som jobbar kvar trivs på företaget.
2. Vilka ska producera skåpen? Redan nu är medelåldern över 40 år, den blir knappast lägre med fler varsel. Med Dometics rentav muppiga ackord så orkar/kan inte/vill inte en person runt 50år stå och slita för ingenting. Det bästa som genomfördes var nog införandet av 250-farten. (Måste kommit från kubben "Dummast förslag vinner") vilket leder till punkt3
3. När kvantitet går före kvalitet så gör ledningen rätt som stänger ner produktionen.
Skrivet 21 apr 2009 08:01 M (Ej registrerad)
Jaha står man ju där nu då med en arbetslös inom familjen, arbetsmarknaden här omkring e skitdyster eller förresten, det är den ju i hela landet...Ska man orka bo kvar i Motala när hela staden antagligen kommer försvinna? Vad görs för att det inte ska bli så? Om alla börjar studera nu istället, kommer det ändå finnas några jobb sen? Hatar denna ovisshet.. Men men, rekommenderar att göra som vi gör, försök se ljuset i tunneln, mörka tider väntar, det vet vi, men ngn gång vänder det HÄRDA ut...det ordnar sig...
Skrivet 21 apr 2009 10:02 Birger Johansson (Ej registrerad)
Till "ninni" - det var en ovanligt korkad kommentar. Vad kommunen har saknat i många år är en verklig professionell näringslivskompetens - se bara hur man hantera frågan i andra kommuner! Att det inte stå rätt till visar ju Svenskt Näringslivs ranking 2008 - där Motala kommun hamnar nere i bottenskrapet på plats 269 (2007 - plats 280).
Skrivet 21 apr 2009 10:16 ToBe (Ej registrerad)
Ojoj så är det dax att flytta från Motala då...
Tråkigt att Motalas största arbetsgivare försviner.
Motala kommer ju vara folktomt om tio år känns det som...
Skrivet 21 apr 2009 10:56 samanthafox (Ej registrerad)
Tillvwrkningen kommer att flyttas till tre olika delar i världen, USA, Kina och Tyskland. Man flyttar alltså närmare marknaden. I.o.m. flytten till USA och framför allt Kina så kommer de att kunna tillverka produkterna till en avsevärt lägra kostnad, däremot kommer det att bli dyrare att tillverka i Tyskland men dit går bara ett par procent av tillverkningen. Det är koncernledningen med Fredrik Möller i spetsen som på uppdrag av ägarna BC Partners som jobbat fram detta förslag. Jag tror det stod mellan att lägga ner fabriken i Tyskland eller Motala och då är det inte så konstigt att det blev Motala - det kostar en djävulskt massa pengar att lägga ner en fabrik i Tyskland medans det nästa är gratis att lägga ner i Sverige.
Inom 1-2 år kommer Elux att flytta sin produktion till Polen, jag lovar!
Man kan ju hoppas att det går lika väl med Motala som det gjorde med V-vik när man lade ner dammsugartillverkningen där - nu jobbar det fler personer i huset i div. mindre företag mot innan...
Svar:
Detta kan ju ha något med läget att göra ?? "BANKER LETAR KÖPARE AV DOMETIC. Bankerna har i praktiken tagit kontrollen över kylskåpstillverkaren från BC Partners. Skulderna till ett 30-tal banker, bland annat Nordea, uppgår till över 10 miljarder kronor. Produktionen i Motala läggs ned. (DI) "
Skrivet 21 apr 2009 11:02 Lolle (Ej registrerad)
Jag tycker det är för jävligt, rent ut sagt. Det borde naturligtvis finnas en lag som förhindrar att företag bara kan slå igen och flytta sin produktion. En sån här händelse är inte bara en katastrof för alla anställda utan även ett hårt slag mot hela samhället.
Ansvar?!!
Skrivet 21 apr 2009 12:18 SM (Ej registrerad)
Luxor,Sci,Hycop,Motalaverkstad,Dometic hahaha
VA FINNS KVAR.BYGG MOTORVÄG AV MOTALA SKANDAL POLITKER TAR IN LÖN O BONUSAR OCH FOLK LEVER PÅ BRÖD O VATTEN
Skrivet 21 apr 2009 12:26 Musse (Ej registrerad)
Har hört så mycket gnäll från folk som jobbar på dometic att det e så dåligt oc tråkigt jobb.Se så nu har ni chansen att göra nåt annat.Jobb finns om man vill.....
Skrivet 21 apr 2009 12:36 Dr_Xray (Ej registrerad)
Det här beslutet tog säkert form för många år sen.
Företagsledningen har helt saknat empati och medkänsla för sina medarbetare, jag arbetade där som produktionsledare och slutade i början på 2000-talet eftersom jag kände att jag inte fick något gehör för mina idér vare sig negativt eller positivt pga av att det var väldigt stelbent med inpinkade revir och någon förändrings attityd fanns överhuvudtaget inte från företagets sida.
Egna beslut var något man inte skulle tänka tanken på ens utan toppstyrningen var fulländad, hur ska man då få kreativa och ansvarskännande medarbetare både på golvet och kontoret.
Företagen har ingen viktigare resurs än sina medarbetare och man måste ta tillvara på deras åsikter och kompetens, görs det så driver man verksamheten framåt och får en framgångsrik verksamhet som står stark i både låg som högkonjukturer.
Skrivet 21 apr 2009 13:32 Kalle (Ej registrerad)
Bra för Motala i längden. Personer som får gå från Dometic kommer vara tacksamma för detta om några år. Kommer definitivt vara jobbigt till en början, men jag är övertygad om att männsiksor med driv kommer ganska snart ha hittat mer stimulerande arbete.
Skrivet 21 apr 2009 14:08 MM (Ej registrerad)
Jaha. Sen flyttar Elux och sedan Autoliv sen är Motala dutt i våra barnbarns historieböcker.
Skrivet 21 apr 2009 17:52 Karlskronabo sen ett år tillbaka´! (Ej registrerad)
Gör som jag om ni kan!
Lämna det sjunkande skeppet (motala kommun). Innan ni dras ner djupare i djupet.
Skrivet 21 apr 2009 19:59 ingx (Ej registrerad)
Dålig lönsamhet och inkompetenta ledare, bäddar för nedläggning.Den förre chefen lämnade det sjunkande skeppet, innan det förliste.Nu är det bara att tugga, i det sura äpplet!
Skrivet 22 apr 2009 09:29 Urbs (Ej registrerad)
Moraset fortsätter tyvärr. Frågan är om Motala
överhuvudtaget kommer att återhämta sig efter
denna jobbkris. Risken är överhängande att resul-
tatet blir en stor utflyttning från kommunen.
Alltför länge har Motala förlitat sig på sin industri och nu har man hamnat på efterkälken när
den nödvändiga omstruktureringen ska påbörjas. Andra kommuner ligger långt före på området och har en klar fördel när konjukturen vänder. Jag
vill inte tro det men är ändå rädd för att Motala
kommer att bli andra rangens kommun
Skrivet 22 apr 2009 14:02 Pi (Ej registrerad)
Utveckla Carlsunds Utbildningscenter NU! Satsa på utbildningar inom It-tekniken och automatiken t ex.
Kunde gubbarna för över hundra år sedan vara nytänkande så kan även vi.
Se till att vi får en "kunnig" kommunledning som förmår att få hit företag och som förstår sig på teknikens utveckling. Ta gärna och kolla på vad de har för meriter och inte vilka de är kompisar med. Det är liksom dax och det är bråttom.