Som lätta små regndroppar om våren. Så låter den inledande musiken till det nyskrivna operadramat ”Son of heaven” på Vadstena-Akademien.
Musiken är skriven av den japanske tonsättaren Moto Osada. Det här är hans andra opera. Den första, ”Four nights of dream”, uruppfördes på Vadstena-Akademien år 2008.
Librettot är skrivet av Kerstin Perski, som senast var aktuell på Vadstena-Akademien år 2005 med librettot till barnoperan ”Huvudsaken”.
I centrum för handlingen står kejsaren av Kina. En kejsare med högmod som söker evigt liv och på så vis kommer i kontakt med ”de odödliga”. Narren, krigaren, poeten, magikern, dansaren och den blinda.
Musiken är omväxlande lekfull och dramatisk. Både slagverk och elgitarr får mycket utrymme i operan ”Son of heaven”. Och jag gillar det.
Att elgitarren förekommer så mycket förklarar tonsättaren Moto Osada med att han ”ville skapa en så mångsidig ensemble som möjligt av de femton musiker jag hade tillgång till”.
Att kompositören själv återupptagit sitt intresse för att spela elgitarr är också en av förklaringarna.
Scenografi och kostym utgör en stor och viktig del genom hela föreställningen.
”De odödliga” gör entré ur sex vita kistor på scenen som sedan fyller olika funktioner. Ibland som garderober, ibland som entrédörrar. För att i nästa stund symbolisera likkistor. Då och då snurrar de också runt i stående läge.
I huvudrollen som kejsaren av Kina, ser vi barytonen Jakob Högström. Tenoren Wiktor Sundqvist som Huhai, countertenoren Daniel Carlsson som Zhao Gao och barytonen Richard Hamrin som Li Si.
”De odödliga” gestaltas av Johanna Rudström (narren), Karin Osbeck (krigaren), Cassandra Lemoine (poeten), Christina Nilsson (magikern), Sanna Gibbs (dansaren) och Susanna Sundberg (den blinda).
Det här är en modern opera och liknar inte någonting annat jag tidigare har sett. Den är något utöver det vanliga. Avskalad och expressiv på samma gång. En verklig syn för ögat.
”De odödliga” är alla klädda i dräkter i olika färger. Och är det något det pratas mycket om i pausen, så är det dessa ”fantastiska dräkter” och de vita kistorna som används på ett ”fiffigt sätt”.
Det här är en riktig ensemble-föreställning och operan ”Son of heaven” är skickligt komponerad från början till slut. Scenografi, kostym, mask, ljus, regi, dirigent, ensemblen och orkestern gör ett strålande jobb.
Alla medverkande bidrar verkligen till att ”Son of heaven” blir till en operafest.
När föreställningen är slut, kokar Bröllopssalen på Vadstena slott och publiken är i extas.