Pontus Plænge, konstnärlig ledare och grundare av Shakespeare på Gräsgården, minns tydligt hur han för 21 år sedan satt i publiken på Birgittaspelen. Han fascinerades av Gräsgårdens historiska miljö och kände direkt att det här var en perfekt plats att sätta upp en Shakespeare-pjäs på.

– Miljön liknar så väl det som hans teatrar är skrivna för. Så fort jag kommer in på Gräsgården börjar det att spritta i benen på mig. Det är nåt speciellt med den här platsen, säger Pontus Plænge.

Viktigt med rätt rytm

Artikelbild

| "Om det är nånstans på jordklotet förutom i England som man ska spela 'Henrik IV' så är det här på Gräsgården", säger Pontus Plænge.

1996, när första föreställningen "Romeo och Julia" sattes upp, kunde han inte ana att Shakespeare på Gräsgården skulle komma att fira jubileum 20 år senare.

– Det har varit ett konstant intresse genom åren vilket är jättekul.

Teaterns överlevnad tror Pontus Plænge till stor del beror på att man varje år lägger stor vikt i att ta in nya skådespelare.

– Det är viktigt att få in nya ögon så att vi inte stelnar. Men det är också viktigt att vi behåller några skådespelare som varit med länge.

Artikelbild

| Alexander Ohakas är debutant på Gräsgården. "Detär lättmotiverat att spela Shakespeare här", säger han.

En av dem är Inga Onn. Hennes debut på Gräsgården var 2004. Idag är hon en av dem som lär nya skådespelare hur man tolkar Shakespeares texter.

– Det är jätteviktigt att man förstår replikerna. Många anser att Shakespeares pjäser är uppstyltade, men det beror på att skådespelaren inte riktigt själv förstår vad repliken egentligen handlar om. Så textläsning och att få in rätt rytm i replikerna är något som vi jobbar jättemycket med, säger hon.

Artikelbild

| Skådespelaren Inga Onn tycker att det är nåt särskilt med Shakespeare på Gräsgården. "Det är hårt jobb en hel sommar, vilket gör att det blir en sån bra gemenskap".

Två pjäser

I samband med 20-årsjubileet kommer man alltså i år att satsa lite extra och därmed framföra två olika pjäser. Den ena är "Henrik IV" – ett maktspel som utspelar sig i England. Publiken förs mellan två olika världar; kungariket och krogen. Tanken är att den unge kronprinsen ska ta över riket efter sin sjuke far, men han flyr från sina plikter och väljer istället att tillbringa tiden i Londons krogmiljö. Till slut väljer han maktens väg, men tvivlen återkommer när prinsen utsätts för hot och löften. Slutligen står han som segrare.

Artikelbild

| Parwin Hoseinia Davari kommer att spela Filippa.

– Det här är som en matinéfilm. Publiken kan även vänta sig mycket humor, intygar Pontus Plænge.

Kopplingen till Vadstena

Artikelbild

| "Det spritter i benen på mig när jag kommer till Gräsgården", säger Pontus Plænge.

Den andra uppsättningen är "Filippa" och riktas till barn från sex år. Det är första gången som Shakespeare på Gräsgården sätter upp en barnpjäs.

– Det känns extra roligt att kunna göra en teater för barn, säger Pontus Plænge och berättar att det länge funnits en efterfrågan på aktiviteter för de yngre.

"Filippa" handlar om Henrik IV:s dotter som var drottning av Sverige. Hon bosatte sig i Vadstena, närmare bestämt i det tegelhus precis bakom den plats där Shakespeare på Gräsgården alltid har hållit till.

– Jag hade själv ingen aning om det. Vi hade bestämt att spela "Henrik IV" och att vi skulle sätta upp en barnpjäs i samband med jubileet, så när vi fick veta Filippas koppling till Vadstena och det här huset, blev valet självklart, säger Pontus Plænge.

Publiken kommer att få möta Filippa som efter 600 år återuppstår från sin grav i Klosterkyrkan och berättar om sitt liv. Pjäsen kommer inte att arrangeras som en tradionell teateruppsättning.

– "Filippa" är en vandringsföreställning där publiken får gå runt på olika platser, säger Plænge.

Pjäsen kommer även att vara flerspråkig med bland annat språk som persiska, arabiska, ryska och italienska.

– Men det är mest svenska. Varför vi har valt att blanda in fler språk är för att vi vill nå ut till flyktingförläggningar och få kontakt med ensamkommande barn. Filippa var själv ett ensamt barn när hon kom hit som drottning. Hon kunde inte språket och hade svårt att göra sig förstådd, så att vi har flera språk är också ett sätt att gestalta huvudpersonen.

Fotnot: "Filippa" har premiär den 18 juni och "Henrik IV" den 2 juli.