P-G Andersson

P-G:s speedwayblogg

P-G Andersson är föreståndare på Heidenstams Övralid och turismlärare på Vadstenagymnasiet. Men inte bara det, han är också en inbiten speedwayfantast, med Piraterna som favoritlag.

Ta ner Dannebrogen!

Motala Pinsamt, undermåligt mm. Det är sanningen och sammanfattningen av bortamatchen mot Indianerna. Dock gäller det inte alla i Piratlaget. Emil Sajfutdinov svepte in tretton poäng på sex heat och Krzysztof Buczkowski var näst bäst i Piraterna med åtta poäng. Däremot ska både Peter Karlsson, Peter Kildemand och Niels-Kristian Iversen skämmas. Dessa herrar bidrog med hela nio poäng på tolv heat. WOW!

David Danielsson och Viktor Kulakov körde in tolv poäng på åtta heat som jämförelse. Vad är problemet hos Piraterna? Denna ojämnhet match efter match är en gåta. Det positiva i kråksången är att Piraterna tog bonuspoängen och helt plötsligt är på slutspelsplats. Denna plats är dock väldigt skör, eftersom både Indianerna och Rospiggarna har samma poäng. Så ångesten fortsätter ett par veckor till. Sedan undrar jag (och många med mig) varför försvann Bjarne Pedersen från Piraterna?

Slutligen vill jag säga att finalmatchen mellan Holland och Danmark var mycket underhållande och välspelad. Ni som ratar damfotboll, bör nog titta se er omkring och omvärdera er uppfattning.

Angels & Agony

Communication breakdown

Motala Vad finns det mer att säga än det som redan har sagts om Piraternas säsong? Inte mycket. Däremot diskuteras det om hur vida man hoppas på att Västervik ska tacka ja till Elitserieplatsen, eller inte. Är det av godo att göra en vända i Allsvenskan med halvkända och halvbra svenska förare samt en och annan dansk, polack etc? Att få lite andrum, börja bygga på nytt med eventuellt en ny ledning. Köra runt på Duntis för ca 1000 åskådare, förhoppningsvis. Eller ska vi hoppas att Västervik tackar nej och Stefan är kvar med revanschlusta? Kunde jag se in i framtiden, så vill jag ju helst att vi kör i Elitserien nästa år med förare som har lagkänsla, respekterar publiken och är omtyckta av densamma. Som det var i år, så var det inte många gånger som Emil Sajfutdinov och Peter Kildemand tog Piratflaggorna och åkte ärevarv efter en femetta. Där stod vi med flaggor och handklapp för hylla, men… Nä, vänd ryggen till publiken och rätt in i depån. Var fanns stoltheten och glädjen?

Man får inte ta publiken för given. För att vinna tillbaka publiken räcker det inte med att skaffa nya förare, spelar ingen roll om de är världsförare eller inte. Med den erfarenhet jag har inom besöksnäringen, så vet jag att man måste hitta nya vägar att synas och att locka nya såväl som gamla besökare. Tidigare år så var det alltid något jippo innan matchen, helikopteruppvisning, flyguppvisning mm. Eller upptaktsträff med skridskoåkning. Det kändes att varje säsong och varje match var speciell. Lokalkändisar som åker moppe lockar ingen ny publik. Detta blir en dominoeffekt. Lite publik, dåliga resultat, ännu mindre publik, sämre ekonomi. Det hade varit bättre att satsa på marknadsföringen av sporten och laget, istället för nya förare. Jag har skrivit tidigare att om inte publiken kommer till matcherna, så kanske sporten, förarna, cyklarna ska ut till publiken. Jag vet att förarna har ett tight schema, men någon gång kanske det skulle vara på plats att ta sig ner till hamnen en sommardag för att visa upp sig. För att ta ett exempel.

Säger bara; Östersund

Piratskeppet sjunker...

Motala Underpresterande förare, skadade förare, taskig ekonomi, publik som sviker, risk att åka ur Elitserien samt bortamatch mot Dackarna. Just nu är det inte roligt att vara pirat. Skulle Piraterna klara sig kvar i Elitserien på grund av andra lag, är det ren tur. Vinner Piraterna ikväll och går det slutspel är det ett mirakel.

Men nu med halva facit i hand, så ser det ut som att Piraterna får göra sorti till Allsvenskan. Så nu får man förbereda sig på att besöka Mariestad, Nyköping och Norrköping. Västervik ser ju att ta Piraternas plats i Elitserien. Däremot kör Indianerna på för seger mot Vetlanda och en plats i Elitserien. Hatten av och en eloge till Kumlalaget.

Det började så bra på alla sätt och vis, men nu så har det gått åt …..

GONATT!

Motala Tisdagens hemmamatch mot Smederna visade tydligt och åter igen att Piraterna inte kör som ett lag. Vi såg ingen utav förarna som höll koll på vad lagkamraten var och eventuellt hjälpte denne. Piratförarna var föga intresserade att ta emot publikens hyllningar när de hade kört bra, utan åkte direkt in i depån. Alltifrån lagledare, reportrar till publik har nu konstaterat att i årets Piratlag är det en bunt egoister (inte alla) som drar ner övriga förare och laget i botten. Pratar förarna med varandra och/eller lyssnar de och respekterar de sina lagkamrater? Årets Piratlag är inte värda att gå till slutspel. Utan jag hoppas på att de stannar på en sjundeplats och att både Kildemand och Sajfutdinov lämnar laget. Visserligen körde de bra mot Smederna, men de är inga lagförare. Däremot visade Iversen attityd och vilja. Han får gärna vara kvar tillsammans med Hancock och Davidsson. Sedan får man verkligen diskutera och analysera vilka som ska få gå eller vara kvar.

Den bittra smaken efter det sista heatet känns fortfarande i munnen. Det räckte med att hålla poängskillnaden i matchen för att ta tre poäng i tabellen och komma på säker mark till slutspelet. Det vill säga en 3-3. Alla var enande överens i min församling; Davidsson och Iversen. Men var gör Piraterna? Slänger in de förare som är de mest egotrippade i laget; Sajfutdinov och Kildemand! Gonatt!

Var tog Scott Nicholls vägen?

100%!

Motala Benämningen skräckblandad förtjusning har väl inte passat bättre inför kvällens bortamatch mot Indianerna. Trots tio poängs övertag för Piraterna från förra mötet, så vet vi att med två 5-1:or, så är Indianerna ikapp. Tittar vi sedan på hur formen ser ut för förarna, så ser det en aning bättre ut för Indianerna. Piotr Protasiewicz, Vaclav Milik, Bjarne Pedersen och Kenneth Bjerre verkar haft bra krut i maskineriet den sista tiden. I Piratlaget är det bara Emil Sajfutdinov som visar en bra och jämn form. Det ser lovande ut att Daniel Davidsson kör på reservplatsen. Det kan vara nyckeln till en seger. En annan viktig förare för Piraterna är Nils-Kristian Iversen. Han kan säkert banan i sömnen och vet hur Piotr Protasiewicz tar sig runt på den. Iversen måste delge allt han kan om ovalen i Kumla.

Så ingen av Piraterna får tappa tampen eller sova på sin post, för då är risken att de blir skalperade. Det är ett tungt skepp som kapten Davidsson ska lotsa rätt i Kumla. Om Piraterna leder fram till pausen, så tror jag att det är Indianerna som får gå på plankan eller kölhalas. Detta skulle i så fall innebära tre mycket viktiga poäng för Piraterna. Skulle sedan Smederna förlora mot Lejonen och Rospiggarna åka på stryk av Vetlanda, då är Piraterna helt plötsligt femma eller sexa i tabellen. Beroende på hur många poäng lagen tar under kvällen. Att sedan Piraterna möter Smederna hemma nästa vecka bidrar i så fall till att öka dramatiken ytterligare.

Slutligen hörde och läste jag att Nicki Pedersen skulle försöka att ta sig upp cykeln igen. Säga vad man vill om honom, men det är en profil som tillför både adrenalin, irritation, ilska och eventuellt glädje. Några fans har han säkert. Men jag säger som Erasure säger in sitt hit från 1991:

Love to hate you

  • Mest lästa bloggar
  • Senaste blogginläggen

Bloggar