För två år sedan gjorde vi stora förändringar i vårt mediebolag Östgöta Media, som ger ut Corren, Norrköpings Tidningar, Motala Vadstena Tidning, Västerviks-Tidningen och Folkbladet. Förändringen hade två övergripande mål: att förflytta vår nyhetsverksamhet ut i den digitala världen på riktigt, och samtidigt arbeta effektivt för att göra matiga, relevanta tidningar varje dag. I samma stund som detta började, var målet inte längre att jaga utfyllnad till tidningssidorna. Istället blev siktet helt och hållet inställt på att jaga vass och relevant lokal journalistik, där relevans innebär att vi fokuserar på det som faktiskt är viktigt och engagerande för våra läsare.

Detta var nödvändigt, en viktig resa för oss att lära oss om vår publik och hur vi ska göra lokaljournalistik som utkräver ansvar av makten och som engagerar. Vi lär oss massor om hur vi varje dag kan arbeta för att göra det komplicerade begripligt, lyfta fram människorna i vårt samhälle, dygnet runt vara en pålitlig källa för faktagranskade nyheter.

Det var också förutsättningen för att på riktigt skapa digitala plattformar som vår publik är beredda att betala för. I april i år tog vi steget fullt ut och utvecklingen har med råge överträffat våra förväntningar. Det står bortom allt tvivel att medborgare i i vårt spridningsområde– både unga och gamla – är beredda att betala för lokal journalistik. Och vi har även lärt oss mer om vad man kan tänka sig att betala för.

Trafikolyckor, bränder, kriminaljournalistik – det som vi på redaktionerna lite slarvigt sammanfattar som ”blåljusjournalistik” – är värdefullt. Och vi ser tydligt att när vi inte bara rapporterar torrt om vad som har hänt utan åker ut och följer upp, pratar med människor, kommer lite närmare, då engagerar detta. En annan viktig del är kommun, region och lokalpolitik, sådant som rör skola och omsorg, sjukvård och samhällsbygge. Här ser vi att när vi skriver på ett sätt som gör det tydligt varför ett viss politiskt beslut viktigt, när vi kan beskriva hur det faktiskt påverkar människor – då är det värdefullt material som folk betalar för. När vi inte anstränger oss att hitta storyn och människorna, så är risken större att våra läsare väljer bort materialet.

Vi ser också att det finns ett stort intresse för näringslivsjournalistik, folk bryr sig om hur det går för företagen i vår region. Företagare som gör något nytt, restauranger och butiker som öppnar och stänger – det engagerar.

Och så sport, såklart. Vår region är en oerhört stark sportregion med starka elitlag – men också en fantastisk breddidrott. Vi livesänder mängder med matcher i lägre divisioner inom olika idrotter och det är fascinerande att se vilket gensvar det skapar hos vår publik.

Vi gör naturligtvis en massa annan journalistik också, och testar nya lösningar, som detta att man som betalande användare hos oss också har tillgång till starkt journalistiskt material från Svenska Dagbladet på våra digitala plattformar.

Och papperstidningen, som en konsekvens av allt detta, innehåller mer relevanta och engagerande lokala nyheter. Den är långt ifrån död. Sammantaget når vi fler än någonsin, antalet prenumeranter ökar. Vi har mycket kvar att lära, men vi tar ansvar och jobbar hårt varje dag för att säkerställa att vi även framöver kan vara en stark och oberoende röst. För våra läsare och för demokratin.