I MVT kunde man den 17/1 läsa att bostadsföretaget Platen krävs på pengar av föräldrar.
I artikeln framgår att enligt familjen hade man inte gått med på att barnen skulle figurera i reklamsammanhang medan Platen anser att allt gått rätt till.
Artikeln känns lite grand som om föräldrar försöker skaffa sig pengar från det oskyldiga bostadsbolaget.
Artikeln missar den svenska lagstiftning som numera finns beträffande utnyttjandet av personer i reklamsammanhang. Lagen om namn och bild i reklam föreskriver att personer i fråga skall tillfrågas om deras bild eller namn utnyttjas i reklamsammanhang.
En utmärkt ledare i MVT 21/1 beskriver verkligheten: ”Publiceringar av bilder på lekande barn kan förefalla harmlösa, men kan tvärtom få direkt ödesdigra konsekvenser. Detta gäller exempelvis för barn som lever med skyddad identitet eller under hot på ett eller annat sätt. Exponering av bilder på dessa barn är verkligen ingen lek, det kan vara dödligt allvar – särskilt då bilderna så tydligt som i detta fall kan knytas till ett geografiskt område.”, skriver ledaren.
Platen är ett stort bostadsbolag. Äger byggnader för nära 1,3 miljarder kronor och omsätter 364 miljoner kronor per år. Bolaget är dessutom ett kommunalt bolag. Att inte följa svenska lagar och regler borde vara otänkbart för ett kommunalt bolag och borde få politikerna i Motala att verkligen fundera på vad deras eget bostadsbolag håller på med. Bostadsbolaget har stämts för ett småmål, som innebär att bostadsbolaget själva tvingas stå för sina egna allt dyrare rättegångskostnader som kommer att vida kosta det kommunala bolaget mer pengar än vad föräldrarna krävt i ersättning och skadestånd för bolagets agerande.
Istället för att försöka nå en uppgörelse med sina egna hyresgäster har bolaget Platsen trots gällande lagstiftning försökt göra reklampubliceringen till en principiell fråga och framhärda i att bolaget minsann inte gjort något fel. De har ju talat med fotografen om saken och de vuxna som fanns på plats vid lekparken. Problem är dock att föräldrarna till barnen inte fanns på plats vid lekparken utan en av deras anhöriga. För att få tillstånd att använda personer i reklam fordras medgivande, helst skriftliga och när det gäller minderåriga barn, måste båda vårdnadshavarna ge tillstånd. Föräldrarna tillfrågades aldrig i detta reklamsammanhang.
Platen har 85 anställda och åtminstone någon av dem borde ha kunskap om Sveriges lagar och regler så att företaget lever upp till vad kommuninvånarna i Motala har rätt att förvänta sig. Man kan förvänta sig att kommunens politiker ser till att stadens bolag beter sig rätt.
Mig veterligen är detta ett av de första målen i domstol med kommunala bolag som bryter mot lagen om namn och bild i reklam.
Hur ser kommunalpolitikerna i Motala på saken?
Staffan Teste
Bildombudsmannen AB
ombud för föräldrarna i rätten