AFA-pengarnas historik

Motala2015-03-14 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Motala har vi en välbehövlig debatt om hur återbetalda pengar från AFA-fonderna har spenderats under mandatperioden 2011-2014. Var tog pengarna vägen och hur användes de? Genom att spåra besluten i nämnderna kan man få klarhet i detta.

Har engångsinkomster används för att täcka underskott i den löpande driften? Har majoriteten i Motala S, V och Mp under gånga mandatperioden skapat en skuldfälla? Vi i den samlade oppositionen menar att så är fallet. Vi ska förtydliga poängen genom att redovisa ett specifikt exempel från 2013:

I budgeten för 2013 avsatte Kommunfullmäktige 29 mkr till politiska prioriteringar – satsningen gjordes möjlig tack vare AFA-pengar. Dessa skulle användas i projekt under året och fick inte blandas med löpande drift.

2013-01-22 beslutade Kommunstyrelsen (KS) hur medel för politiska prioriteringar skulle fördelas. Socialnämnden (SN) tilldelades 5 mkr för insatser för äldre samt modellarbete med barn och unga, (12/KS 0089).

Ekonomisk uppföljning vid KS-sammanträde 2013-04-16 visade att nämndernas/styrelsens skattefinansierade verksamhet hade en negativ budgetavvikelse på -13,2 mkr. SN visade på ett underskott på 13,2 mkr, (13/KS 0084).

Vid SN:s sammanträde 2013-09-11 redovisades delårsrapporten för nämnden per den 30 juni 2013. Där framgår det att ett spar på 2 mkr avseende överskott på medlen för politiska prioriteringar hade inarbetats, (13/SN 0118). Utav de anslagna 5 miljoner kronorna skulle nästan hälften användas för att täcka nämndens underskott.

En vecka senare vid den ekonomiska uppföljningen vid KS-sammanträde 2013-09-17 visade nämndernas/styrelsens skattefinansierade verksamhet en positiv budgetavvikelse i helårsprognosen på 1,7 mkr. SN:s prognoserade ett underskott på 6,8 mkr, (13/KS 0190).

Nästa ekonomiska uppföljning i SN gjordes vid sammanträdet 2013-11-06. Då framgick att nämnden prognostiserar ett underskott på -5 mkr. Framförallt berodde förbättringen på att överskottet avseende de politiskt prioriterade medlen hade växt till 4 mkr, (13/SN 0148). Alltså, i slutet av 2013 hade nästan hela summan som KS tilldelat nämnden för politiska prioriteringar omvandlats till att täcka SN:s underskott.

Slutligen vid KS-sammanträde 2013-11-19 visade nämndernas/styrelsens skattefinansierade verksamhet en positiv budgetavvikelse på 6,9 mkr, (13/KS 0084). SN prognoserade en negativ avvikelse på 5 mkr. Nu hade AFA-medlen helt omarbetats och integrerats in i driftbudgeten.

Så gick det till vid flertal tillfällen, och även i andra nämnder, under mandatperioden 2011-2014. Ett finurligt sätt att dölja underskotten i kommunala driftbudgeten genom att omvandla tiotals miljoner kronor till rena ramförstärkningar. Nu när dessa engångsintäkter inte längre finns går ekonomin inte att dopa. Det som återstår är utmaningarna som vi står inför, och som majoriteten blundat för allt för länge.

Läs mer om